به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، مصطفی کریمی روشن دارنده مدال نقره یازدهمین المپیاد علمی دانشگاههای علوم پزشکی کشور در گفتوگو با مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها با اشاره به نقش دانشگاههای نسل سوم در حوزه کارآفرینی و تولید ثروتهای دانشبنیان گفت: اکنون زمان آن رسیده که دانشگاههای ما همچون بسیاری از دانشگاههای جهان دستاوردهای علمی خود را در عرصه تولید محصول، نوآوری و ارزش آفرینی برای جامعه به کار بگیرند که اگر چنین شود، چالشهای متعددی از جمله موضوع بیکاری در کشور تا حد زیادی حل خواهد شد.
این دانشجوی برگزیده علمی که هماکنون در مقطع PHD رشته بیوشیمی بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مشغول به تحصیل میباشد و در المپیاد سال جاری به همراه ۲ تن از دانشجویان علوم پزشکی منطقه ۹ آمایشی کشور (فریبا باقریه دانشجوی دکترای تخصصی بیوتکنولوژی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و پویان شکوری دانشجوی دکترای حرفهای دانشگاه علوم پزشکی بجنورد)، موفق به کسب مدال نقره و مقام دوم گروهی در حیطه «کارآفرینی در بستر دانشگاههای هزاره سوم» شده است.
وی در ادامه فرآیند ورود به مرحله المپیاد کشوری و کسب مدال را این چنین تشریح کرد: سال گذشته، برای نخستین بار در حیطه «کارآفرینی در بستر دانشگاههای هزاره سوم» که به تازگی در فهرست حیطههای ششگانهی المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور قرار گرفته بود، شرکت کردم و با توجه به عدم آشنایی با شکل سوالات و نحوه برگزاری آزمون موفق به کسب رتبه نشدم؛ اما امسال با تجربهای که از آزمون سال گذشته داشتیم و آمادگی بسیار خوبی که در بین اعضای گروه وجود داشت، توانستیم مقام دوم کشوری را در بخش گروهی رقابتها در حیطه کارآفرینی بهدست آوریم؛ هرچند که بنده امیدوار بودم در بخش انفرادی رقابتها هم صاحب مدال باشم، اما به دلیل سطح بالای آزمونها و رقابت تنگاتنگ دانشجویان، تنها موفق به کسب دیپلم افتخار شدم.
وی در خصوص برگزاری جلسات آمادگی و نحوه گزینش دانشجویان المپیادی هم گفت: کلاسهای آمادگی بر اساس نیاز دانشجویان و با نظارت جناب آقای دکتر رجبی (از اساتید محترم دانشکده داروسازی) برگزار میشد و کتب و رفرنسهای مورد نیاز دانشجویان به سفارش ایشان و با تامین بودجه از طرف جناب آقای دکتر تفقدی (معاون پژوهشی دانشگاه) در اختیار دانشجویان قرار میگرفت. همزمان جلساتی هم در مرکز شتاب دهنده کسبوکار دانشگاه فردوسی با حضور جناب آقای مهندس مکارم (بنیانگذار و مدیر مرکز) برگزار میشد. پس از طی جلسات آمادگی، غربالگری داخل دانشگاهی انجام شد و ۱۰ نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای حضور در اولین مرحله المپیاد انتخاب شدند که پس از آن شش نفر از این افراد برای ورود به مراحل بعدی المپیاد گزینش نهایی و راهی المپیاد شدند.
مصطفی کریمی روشن در رابطه با فضای حاکم بر رقابتهای علمی امسال نیز گفت: در یازدهمین دوره المپیاد، آزمونها از سطح بالایی برخوردار بود و تقریبا همه دانشگاهها از آمادگی و تلاش خوبی برخوردار بودند؛ البته دانشگاههایی همچون تهران و تبریز که حدود ۳۰ مدالآور در حیطههای مختلف المپیاد داشتند حضورشان قدرتمندتر و با انسجام و هدفمندی بیشتری همراه بود.
وی پیشنهادی را نیز خطاب به مسئولان دانشگاه بیان کرد و گفت: برای استفاده از تجارب علمی و اجرایی دانشگاههای موفقی همچون تبریز و تهران، مطلوب است که امکان ارتباط و تعامل مسئولان و دانشجویان ما با این دانشگاهها فراهم شود؛ بهویژه واحد استعدادهای درخشان که متولی اصلی این امر در دانشگاه است.
مصطفی کریمی روشن در خصوص ارزیابی علل موفقیت خود در المپیاد سال جاری نیز گفت: بیش از همه تلاشهای شخصی و البته مساعدتهای واحد استعدادهای درخشان دانشگاه اثرگذار بود و تقریبا دانشکده ما هیچ نقشی در این رابطه نداشت، حتی پس از بازگشت از المپیاد هم بازخوردی از سوی مسئولان دانشکده دریافت نکردیم؛ بازخوردی حداقلی که میتوانست در قالب نصب یک بنر یا تشکیل یک جلسه تقدیر برای دانشجویان مدالآور، دلگرم کننده و برای سایر دانشجویان انگیزهبخش و الگودهنده باشد.
این دانشجوی برتر علمی همچنین با بیان اینکه اغلب دانشجویان علوم پزشکی نسبت به امتیازات ویژه دانشجویان مدالآور المپیادهای علمی آگاه نیستند، گفت: باتوجه به امتیازاتی که کسب رتبه در المپیاد برای دانشجویان دارد؛ از جمله اینکه میتوانند عضو بنیاد ملی نخبگان باشند و یا ورود مستقیم به دوره تخصص داشته باشند و...، اگر این موضوع به دانشجویان اطلاعرسانی شود، قطعا عده بیشتری در المپیادهای سالهای بعد شرکت خواهند کرد.
مصطفی کریمی روشن در ادامه با ذکر این نکته که سیستم آموزشی کشور در حال حاضر دانشمحور و متکی بر دادههای تئوریک است و دانشجویان برای کارمند شدن تربیت میشوند نه کارآفرین بودن، گفت: اکنون ما نیاز داریم از جایگاه علم محوری به سمت محصول محوری حرکت کنیم و خلق ثروت و ارزشآفرینی داشته باشیم. اینکه مرتبه علمی بالایی در منطقه داشته باشیم، اما در تولید وابسته باشیم و نتوانیم این دانش تولیدی را به ثروت و ارزش تبدیل کنیم به هیچوجه پسندیده نیست.
وی اضافه کرد: من در این خصوص به سیاست گذاران آموزش کشور پیشنهاد میکنم که حداقل دو واحد درسی کارآفرینی را در رشتههای مختلف دانشگاهی و از جمله رشتههای علوم پزشکی قرار دهند تا ذهن دانشجو نسبت به فضای کسب و کارهای مرتبط با رشته تحصیلیاش روشنتر شود و افراد توانمند و صاحب ایده در این حوزه بتوانند مسیر خود را برای ایجاد کسب و کار دانشبنیان پیدا کنند.
مصطفی کریمی روشن همچنین با اشاره به نقش مهم استارتآپها و شرکتهای دانشبنیان در بهکارگیری تولیدات علمی دانشگاهها گفت: امروز بسیار مهم و ضروری است که با ایجاد ارتباطی پویا بین این مراکز و دانشگاهها و حتی حضور بخش تحقیق و توسعه شرکتهای دانشبنیان در دانشگاهها زمینه افزایش بازدهی مالی تحقیقات علمی دانشگاهها و جلوگیری از هدر رفت منابع در وضعیت کنونی کشور فراهم شود که در صورت تحقق چنین امری وضعیت اشتغال و تولید نیز تا حد زیادی بهبود خواهد یافت.