شماره خبر :٥٣٩٤٥٦

ارسال به دوست نسخه چاپي

  تاریخ انتشار خبر : يکشنبه ١٣ خرداد ١٣٩٧
 
حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی در جمع دانشجويان دانشگاه صنعتی شريف:
خداوند پیروزی‌ها را به ثبات قدم، استواری و پایداری مشروط کرده است
خدا انتظار دارد آن گروهی که دارند در راهش حرکت می‌کنند علی‌رغم همه مشکلات، نه سست بشوند، نه کم بیاورند، نه ضعیف بشوند و نه زمین‌گیر بشوند. بعد جمع می‌کند اینها را و می‌فرماید: «و الله یحب الصابرین» خداوند آدم‌های صابر را دوست دارد. «و ما کان قولهم الا ان قالوا ربنا غفرلنا ذنوبنا و اسرافنا فی امرنا» در گفتگویشان در صحنه نبرد با دشمن بیرونی حرفشان چه بود؟ خدایا گناهان ما را ببخش بعدش به ما ثبات قدم و استواری و پایداری در حرکت عنایت کن، بعدش یاریت را برسان.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رسمتی، معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه روزهای بزرگ و ارزشمند و با فضيلت و شب‌های نورانی اين ماه عزيز در حال سپری شدن است، افزود: يكی از دعاهايی كه فرموده‌اند در شب‌های ماه مبارك رمضان آن را بخوانيد، این دعاست: «اعوذ بجلال وجهك الكريم، ان ينقضی عنی شهر رمضان... (خدايا به تو پناه می‌برم از اينكه اين ماه عزيز تمام شود يا اين شب به صبح برسد و هنوز من بخشيده نشده باشم. شب امروزم به فجر برسد و هنوز گناه بخشيده نشده‌ای كه مستحق عذاب باشم بر من باقی مانده باشد)».

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در ادامه گفت: ممكن است گرسنگی، تشنگی و بی‌حالی روزهای روزه‌داری چشمان ما را به تقويم بدوزد كه اين ايام كی سپری خواهد شد، ولي از يك طرف هم به عنوان يك فرصت بی‌نظير بايد به آن نگاه كرد كه لحظه لحظه آن قيمتی است و ورای ساير لحظات و ماه‌هاست. انشاءالله خدا همه ما را هم قدردان اين ماه قرار دهد و همچون فراز دعای «اللهم سلمنی و تسلم انی مقبول و سلمنی فيه...» ما را در اين ماه سالم نگه دارد و اين ماه را سالم از ما تحويل بگيرد. انشاءالله خداوند نقايص ما را ببخشايد و به كرامت خويش، سستی‌هايمان را جبران نمايد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی با بیان اینکه چیزی که شايد اكثر مواقع ذهن ما را درگير می‌سازد در مورد تشخيص وظيفه در مواقع مختلف می‌باشد، ادامه داد: گفتيم قاعده كلی دين آن است كه انسان هيچ‌گاه به وظيفه‌ای مكلف نمی‌شود كه بيشتر از توان او باشد و هر وقت انسان مواجه با مسئله و ضرورتی شد كه بيش از طاقتش بود، تكليفی در آنجا ندارد. اما مسئله‌ای كه اتفاق ميفتد در تشخيص تكليف هاست. محور و مجرای تشخيص تكليف كجاست؟ يعنی يک جاهايی ما به واسطه آن كه يك مقدماتی را در خودمان فراهم نكرده‌ایم يا موانعی را برطرف نكرده‌ايم، تشخيص بد می‌دهيم و چون تشخيص غلطی داريم احساس تكليف غلطی هم داريم و جايی ممكن است كه اصلا به تكليف عمل نكرده باشيم!

وی افزود: برای مثال يك نفر در صحنه عاشورا قرار گرفته و به خداوند عرضه می‌دارد: خدايا من می‌دانم امام حسين(ع) بر حق است، اما بر اساس آنكه انسان موقعی كه می‌خواهد كاری انجام بدهد بايد بداند كه اين كار در توان و تكليف او هست يا نه، به اين نتيجه منجر می‌شود كه چه من امام حسين(ع) را ياری كنم يا نكنم، ايشان كشته خواهد شد و اگر هفتاد و دو نفر بشود هفتاد و سه نفر هيچ اتفاقی نمیفتد، ولی من زنده می‌مانم و انشاءالله نهضت امام را با حياتم ادامه خواهم داد. به مقدماتی كه در ذهنش می‌چيند دقت كنيد، می‌گويد من می‌دانم اگر امام را ياری دهم به جبهه حق چيزی اضافه نكرده‌ام و نجات جان ايشان ميسر نخواهد شد! اما با زنده ماندنم تلاش می‌كنم كه به وظايفم عمل كنم و آدم خوبی باشم! از اين نوع مقدمه چينی‌ها فراوان است. يادش بخير، يك زمانی (در زمان جنگ) در حوزه دعوا بر سر اين بود که طلبه‌های جوان و بعضی از آدم‌های به اصطلاح راحت‌طلب (نه عافيت‌طلب) می‌گفتند: «آقا! شما طلبه‌ايد! تكليفتون درس خوندنه، جبهه رو ميرن!» وقتی در چنین صحنه‌ای به من می‌گویند تو بمان و درس بخوان، واجب است كه درس بخوانی با اينكه جبهه نياز دارد، مقدمات اين تكليف كجاست؟ من با چه مقدماتی وارد تحليل اين مسأله بشوم؟ عواملی به محاسبه من تأثير می‌گذارد و نتيجه اين می‌شود كه من اين تشخيص را بدهم. در واقع ممكن است ايراد داشته باشد و درنتيجه با تكليف غلطی كه من تشخيص دادم، هم به زحمت خواهم افتاد و هم بايد پاسخگو باشم و در نهايت از عهده آن بر هم نيايم!

حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی اضافه کرد: در صحنه هاي مختلف انسان مؤمن (به خصوص برای شما بچه‌های با استعداد، درس‌خوان و موفق كه امروز با آن مواجه هستيم) نوعا سؤالاتی به‌وجود می‌آيد كه می‌روم خارج برگردم يا بمانم؟ بر می‌گردم مواجه می‌شوم با مبارزه و جنگيدن برای مسائل بديهی! تكليفم اينجا چيست؟ راحت طلبی اينجا چه اقتضايی دارد؟ عقلانيت خدا باور چه اقتضايی دارد؟ قرآن كريم كليد هايی يه ما می‌دهد: ثُمَّ كَانَ عَاقِبَةَ الَّذِينَ أَسَاءُوا السُّوأَىٰ أَنْ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ... می‌فرمايد يك جاهايی گناه آدم را به تكذيب آيات الهی می‌كشاند! امداد الهی و غيب، ياری و نصرت خدا را انكار می‌كند!

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: در صحنه‌ای قرار گرفته و در آن محاسبه می‌كند كه امكان ندارد با ابزار خودش به پيروزی برسد! چون عنصر خدا را در اينجا در نظر نگرفته است می‌گويد من می‌آيم به عنوان يك دختر به خودنمايی و خودآرايی می‌پردازم! چرا؟ می‌گويد در اين دوره و زمانه اگر بنا باشد من خيلی عفيف و با حيا و چشم فروافكنده به زير باشم، انتخاب نمی‌شوم، پس بايد به فكر ازدواج باشم! نوعا می‌بينيم خيلی از بچه‌هايی كه حجابشان مناسب نيست، بچه‌های پاك و خوبی هستند و انگيزه بد اخلاقی براي نوع پوشش وجود ندارد، اما چه چيز او را به اين كار وادار می‌كند و به گونه‌ای كه خدا راضی نيست به خودآرايی می‌پردازد؟ مشاهده می‌كنيم كه اين دستگاه محاسباتی ميگوید: دختر! تو بايد به فكر خودت باشی! بچه‌هايی كه خودنمايی می‌كنند زودتر مورد انتخاب قرار مي‌گيرند! درست است خداوند فرموده است اينطور باش، ولی با بقيه‌اش كاری ندارد! خدا گفته اينجور باش ولی بعدش اگر مجرد ماندی خدا مسئوليتی نمی‌پذيرد! اگر می‌خواهی مجرد نمانی خودت به فكر خودت باش! يَظُنُّونَ بِاللّهِ غَيْرَ الْحَقِّ ظَنَّ الْجَاهِلِيَّةِ يَقُولُونَ هَل لَّنَا مِنَ الأَمْرِ مِن شَيْءٍ.

وی ادامه داد: بعضی از كسانی كه در تحريم سياسی محاصره اقتصادی سياسی و نظامی مدينه قرار گرفتند، به خدا بدگمان شدند. گفتند كه هيچ خبری نيست! گول خورديم. صحنه واقعی دارد می‌گوید دشمن حمله بكند تمام نيروی دفاعی تو از كار خواهد افتاد، همه كشورهای دنيا دارند تسليم می‌شوند! كره شمالی اگر اين كار را انجام بدهد يک عده ناراحت می‌شوند،آن كار را انجام بده، يک عده كف و هورا می‌زنند. ديديد كره شمالی هم تمام سيستمش را تحويل داد؟ محاسبات می‌رود در محاسبه رفتار بازيگران صحنه‌ای كه عنصری به نام خدا اصلا در محاسباتشان قرار ندارد! حالا كره شمالی چه مقاومت بكند چه نكند براي آدمی كه بر اساس محاسبات عقلانی با در نظر گرفتن خدا تصميم می‌گيرد و تكليف را تشخيص می‌دهد و به آن عمل می‌كند، فرقی نمی‌كند! البته سرنوشت اقوامی كه به شيطان اعتماد كردند می‌تواند مورد توجه قرار گيرد. نكته اينجاست كه بايد تكليف را تشخيص بدهيد. خدا محور تشخيص تكليف‌ها را چه چيز می‌داند؟ يا بهتر است اينطور بگویيم: خدايا من با چه پيش شرطی وارد معامله با تو شوم و مطمئن باشم تو مرا ياری خواهی كرد؟

حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی با بیان نکته‌ای از حضرت امام(ره) ادامه داد: امام راحل در جلسه تعيين تكليف ورود آمريكايی‌ها به خليج فارس با چه مبنايی به دوستان خودش، به آقای هاشمی و مقام معظم رهبری و فرمانده سپاه می‌فرمايند: اولين ناو آمريكايی كه دارد می‌آید وارد خليج فارس می‌شود و از تنگه هرمز عبور می‌كند. من جای شما بودم می‌زدمش. با چه محاسبه‌ای؟ چه پیش‌شرط‌هایی وجود دارد که نتیجه‌اش به این تصمیم می‌رسد که اگر منِ آدمی که می‌آیم محاسبه می‌کنم به این نتیجه نمی‌توانم برسم، می‌آیم نگاه می‌کنم می‌بینم او یک ناو هواپیمابرش به اندازه کل نیروی هوایی ما هواپیما رویش است. هفتاد، هشتاد تا هواپیما روی آن مستقر است. 20 هزار نیروی رزمی درونش است. ۴-۳ تا ناو هم دارد، بعدش می آید. مادی محاسبه می‌کنم می‌بینم درست نیست اقدامی کنم. امام چه محاسبه‌ای کرد. او چه عنصری را اضافه کرده و با چه مقدماتی وارد این تحلیل شده که نتیجه دیگری می‌گیرد. طالوت یاران خودش، یاران ضعیفش را می‌برد به آن صحنه. می‌گوید آقاجان یک مشت آب بیشتر بخورید، تشنه هستید گرسنه هم هستید. دیگر با من همراه نشوید. نصف بیشترشان را می‌ریزد. تعداد اندکی ماندند. همان تعداد اندک می‌روند در صحنه نبرد. باز آنها هم کم می‌آورند. می‌گویند: «قَالُوا لَا طَاقَةَ لَنَا الْيَوْمَ بِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ» ما نمی‌توانیم در مقابل اینها کاری از پیش ببریم، طالوت و سپاه وابسته به خدا با چه دستگاه محاسباتی به این نتیجه رسیدند که پیروز می‌شویم؟ بعضی از آیات قرآن را ملاحظه بفرمایید. چه بسیار خداباوران، ربییون، انسان‌هایی که در راه خدا مبارزه کردند. اینها اولا اگر بلایی، گرفتاری‌ای، مشکلاتی، دردسرهایی در راه حرکت خدایی برایشان‌ به‌وجود آمد، سست نشدند، ضعیف نشدند، کم نیاوردند و زمین‌گیر نشدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی در ادامه بیان کرد: خدا انتظار دارد آن گروهی که دارند در راهش حرکت می‌کنند علی‌رغم همه مشکلات، نه سست بشوند، نه کم بیاورند، نه ضعیف بشوند و نه زمین‌گیر بشوند. بعد جمع می‌کند اینها را و می‌فرماید: «و الله یحب الصابرین» خداوند آدم‌های صابر را دوست دارد. «و ما کان قولهم الا ان قالوا ربنا غفرلنا ذنوبنا و اسرافنا فی امرنا» در گفتگویشان در صحنه نبرد با دشمن بیرونی حرفشان چه بود؟ خدایا گناهان ما را ببخش بعدش به ما ثبات قدم و استواری و پایداری در حرکت عنایت کن، بعدش یاریت را برسان.

وی افزود: نتیجه ساختگی، پاکی و طهارت درونی و همچنین ثبات قدم، نصرت خداست. در سه آیه، خداوند پیروزی‌ها را مشروط کرده به این دوتای اول. خدایا ما را ببخش، گناهانمان را، زیاده‌روی‌مان را ببخش و بعد در بیرون ثبات قدم به ما بده. پیروزیت را برسان. این دوتا را در سه آیه دیگر صریح داریم: «بَلَىٰ ۚ إِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا» در سه آیه قرآن من دیدم، ممکن است بیشتر باشد. جستجو کامل نبود. خدا می‌فرماید بله اگر صبر و تقوا داشته باشید، بروز بیرونیِ آن حرکت انسان، پایداری، شکیبایی، کم نیاوردن، از دست ندادن تاب و توان و جلوه درونیش «وتتّقوا» است. یک جا می‌فرماید: «يَأْتُوكُمْ مِنْ فَوْرِهِمْ هَٰذَا» دشمن هم با همین ترکیب به شما حمله می‌کند. اصلا شما نگران تعداد هستید و می‌گویید: ما ۳۰۰ نفریم و دشمن هزارتا! من ۵۰۰ تا ملائکه مسلح به یاری شما می‌فرستم. ۵ برابر دشمن به یاری شما می‌فرستم. یک جای دیگر می‌فرماید: «إِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ ذَٰلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ» جای دیگه‌ای دوباره می‌فرماید پیروزی در پس صبر و تقوای شماست. آن چیزی که کمک می‌کند آدم مؤمن را در صحنه‌ای که بناست انتخاب بکند درست انتخاب بکند این است که که قبلش مقدمات را فراهم کرده باشد. منی که طهارت درون ندارم منی که به گناه مبتلا هستم نتیجه‌اش تکذیب آیات الهی است.

وی با بیان اینکه قرآن صریح می‌فرماید این نگرانی را داشته باشید که گناه شما را به تکذیب نشانه‌های خدا نکشاند، افزود: دنیاگرایی راحت‌طلبی و تنبلی. شما کلید‌واژه‌های فرمایشات دیروز حضرت آقا را در دیدار با دانشجوها ببینید. فرمودند که ما موانع حرکتمان یک سری موانع بیرونی و یک سری موانع درونی است. برای موانع درونی به این سه تا اشاره کردند (در کنار سایر موانع) تنبلی، بی‌صبری و راحت‌طلبی، و نکته جالب اینجاست: وعده‌های خدا منوط به اینهاست یعنی کسی نمی‌تواند دراز بکشد، در کوفه بماند، قایم بشود، امام حسین(ع) را یاری نکند و بعد چله بگیرد. بگوید خدایا چهل روز نذر می‌کنم روزه بگیرم تا تو حسین(ع) را پیروز کنی بر دشمنانش. میگویی خُب تو چیکاره‌ای؟ تو می‌توانستی بروی پس چرا نرفتی؟ به حضرت موسی(ع) می‌گفتند: ما تو را قبول داریم، خدایت را هم قبول داریم، تو و خدا بروید بجنگید. ما اینجا نشسته‌ایم.

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: خیلی عبرت‌آمیز است قصه بنی‌اسرائیل. خدا به آنها به‌وسیله پیامبر می‌گوید شما تا بروید داخل این شهر آنها فرار کرده‌اند. می‌گفتند: نه آنها خیلی قویند. آخر گفتند یا موسی(ع) ما اینجا نشسته‌ایم بالای این کوه نزدیک هم هستیم. به محض اینکه شهر را تصرف کردی به ما خبر بده بیاییم. یک‌وقت غنایم را تنها نخوری. «فَاذْهَبْ أَنتَ وَرَبُّكَ» تو با خدایت بروید بجنگید «اإِنَّا هَاهُنَا قَاعِدُونَ» ما اینجا نشسته‌ایم. اینجا خدا می‌فرماید: با خدا شوخی می‌کنید، دین رو سرسری گرفته‌اید، تکالیف الهی را به این سادگی گرفته‌اید که زحمت برای دین نکشید. زحمت برای باور های خودتون نکشید. این خبرها نیست. چهل سال در بیابان گم بشوید. به تعبیری بروید گم شوید «يَتِيهُونَ فِي الْأَرْضِ». خب شنیده‌اید بنی اسرائیل بعد از این کفرانشان رفتند و در مسیر حرکت در بیابانی گم شدند. هرچه می‌رفتند به مقصد نمی رسیدند. حضرت موسی(ع) در این فاصله از دنیا رفت. در حدی که می‌گوید تمام کسانی که این گفتگو را با حضرت موسی(ع) داشتند (از آن آدم های ناسپاس و راحت طلب) همه مردند و خداوند مسیر را برای نسل بعدی فراهم کرد.

وی با بیان اینکه دین داری اگر همراه با صبر و تقوا باشد، مبارزه و جهاد اگر همراه با صبر و تقوا باشد، آن‌وقت آدم اگر حتی صلح را انتخاب بکند ارزشمند است، افرود: امام حسن مجتبی(ع) فرمود: این عهدنامه‌ای که من با معاویه بستم از تمام گنج های روی زمین برای شما ارزشمندتر است اگر متوجه باشید. اما آن مشروط به صبر و تقواست نه با مقدمه عافیت طلبی. مقام معظم رهبری در فرمایشات اول ماه مبارکش در گفتگویی با مسئولان یک کلید گفتند. گفتند: تردیدی در پیروزی اسلام نیست. تردیدی در نابودی کفر نیست. مطمئن باشید این جریان پیروز است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی با بیان اینکه امدادهای الهی شرطش این است که ما هم زمینه را فراهم بکنیم، ادامه داد: یعنی اگر ما زمینه را فراهم نکنیم خدا به ما می‌گوید بروید در وادی «طیح» گم بشوید. آن گروه شایسته می‌آیند و من نصرتم را می‌رسانم. این خطرناک می‌کند قضیه را که نکند بی‌صبری، بی‌تقوایی، ناسپاسی جامعه مؤمن را از آن وعده‌های الهی محروم کند. چون وعده الهی قطعی است. اما به چه کسی می‌رسد؟ به کسی که شایسته است. «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا مَن يَرتَدَّ مِنكُم عَن دينِهِ فَسَوفَ يَأتِي اللَّهُ بِقَومٍ يُحِبُّهُم وَيُحِبّونَهُ» ای مؤمنانی که کنار پیامبر هستید، اگر شما برگردید خدا ککش نمی‌گزد. برای خدا اصلا مهم نیست. این خدا که گرفتار و نیازمند شما نیست، اگر شما روی برگردانید خدا یک عده دیگر را می‌آورد که آنها را خدا دوست دارد و آنها هم خدا را دوست دارند. جامعه شایسته شرایط دریافت نصرت الهی را دارد. وعده‌های خدا قطعی است اما خدا چک سفید به کسی نداده است.

برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج




آرشيو