شماره خبر :٥٣٦٨٣١

ارسال به دوست نسخه چاپي

تاریخ انتشار خبر : يکشنبه ٢٧ اسفند ١٣٩٦
از فصل شکوفایی طبیعت تا فصل تجدید حیات معنوی در سال جدید
حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر علی فلاح‌رفیع : همانگونه که طراوت بهاری زمین مرده و به خواب رفته را بیدار می کند، قرآن نیز دل¬های مرده یا به خواب رفته را از خواب غفلت بیدار می کند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر علی فلاح‌رفیع  در آخرین جلسه تفسیر نهج البلاغه در سال 96 در جمع دانشگاهیان تربیت مدرس، موضوع سخن خود را به بهار در نهج البلاغه و تشبیهات امام علی(علیه‌السلام) اختصاص داد و سپس به جایگاه بهار و درس ها و عبرت های آن نزد اهل عرفان پرداخت و افزود: در سال جدید ما با دو فصل مواجهه هستیم که هر دو با هم تلاقی نموده است یکی فصل شکوفایی طبیعت و تجدید حیات عالم ماده و دیگری فصل معنویت و تجدید حیات معنوی و عالم روح و روان.

مسئول نهاد رهبری دانشگاه در ادامه گفت: همانگونه که در سال شمسی یک فصل سه ماهه برای شکوفایی طبیعت و سرزندگی و شادابی عالم جسم داریم؛ در سال قمری نیز خدای متعال یک فصل سه ماهه برای شکوفایی معنوی و  شست و‌شوی دل و جان قرار داده است. ماه رجب، شعبان و رمضان؛ فصل بهار دل-هاست و امسال توأم شدن این دو فصل با هم را باید به فال نیک بگیریم و سعی کنیم بیشترین بهره برداری را از آن داشته باشیم. شادابی و نشاط طبیعت می تواند به ما نیرویی ببخشد تا از آن در مسیر معنویت نیز بهره برگیریم.

وی افزود: بیشترین تشبیهات به بهار در روایات به ویژه در نهج البلاغه به قرآن شده است. قرآن در روایات بهار دل ها معرفی شده است. همانگونه که طراوت بهاری زمین مرده و به خواب رفته را بیدار می کند، قرآن نیز دل های مرده یا به خواب رفته را از خواب غفلت بیدار می کند. به فرموده قرآن، اجابت خدا و رسول انسان را زنده می کند، پس معلوم می شود تا قبل از اجابت خدا و رسول انسان در واقع مرده است و نه زنده. بهترین زمان در سال برای این بیدار سازی و زنده کردن مردمان ماههای رجب، شعبان و رمضان است که دو ماه اول مقدمه برای ماه سوم است. چنانچه کسی از آنها خوب بهره برداری کند می تواند به نحو احسن وارد ماه رمضان بشود و بیشترین و بهترین بهره برداری ها را نماید.

دکتر فلاح‌رفیع در بخش دیگری از سخنان خود به امید بخشی و نشاط همیشگی عارفان اشاره کرد و با ذکر اشعاری از مولانا و دیگر شاعران عارف، گفت: اهل معرفت هیچگاه ناامیدی را به خود راه نمی دهند، آنان چون به منبع فیض باور دارند و دل های آنها مرتبط به فیاض علی الاطلاق و هستی بخش لایزال است، هیچگاه هیچ چیز آنها را به یأس و ناامیدی وا نمی‌دارد.

استاد فلسفه دانشگاه در پایان سخنان خود افزود: دید و بازدیدهای عید و هدایای عیدانه همه دارای حکمت است. این دید و بازدیدها یعنی همانگونه که طبیعت حرکت کرده است ما نیز باید حرکت کنیم، یکجا نباشیم درجا نزنیم و نه تنها حرکت کنیم که این حرکت ما با عطا  و خیر رساندن به دیگران باشد، با شاد کردن و نشاط بخشیدن به دیگران همراه گردد. بخشش و عطا را باید از خداوند آموخت که آن را در طبیعت و آفرینش خود هر ساله از نو و به نوعی دیگر نمایان می کند.

 

انتهای پیام/

برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج




آرشيو