يکشنبه ١٧ آذر ١٣٩٨

 


شماره خبر :٥٦١١٣٩

ارسال به دوست نسخه چاپي

  تاریخ انتشار خبر : شنبه ٩ آذر ١٣٩٨
 
دکتر طهمورث‌پور در اولین جلسه از سلسله نشست‌های تخصصی ایده تا عمل:
شکل‌گیری تمدن بر دو پایه «علم» و «فرهنگ» استوار است
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: تجربه تاریخی در تمدن اسلامی و تمدن غرب نشان می‌دهد که شکل‌گیری تمدن بر دو پایه «علم» و «فرهنگ» استوار است.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، اولین جلسه از سلسله نشستهای تخصصی ایده تا عمل با موضوع کسب مرجعیت علمی و فرهنگی پیش‌نیاز تمدن نوین اسلامی به منظور پیاده سازی بیانیه گام دوم به همت دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

دکتر مجتبی طهمورث پور عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد در این نشست که به دنبال ایجاد فرصتی برای بیان نظرات اساتید و نخبگان دانشگاهی، در تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب می‌باشد، گفت: تجربه تاریخی در تمدن اسلامی و تمدن غرب نشان می دهد که شکل گیری تمدن بر دو پایه «علم» و «فرهنگ» استوار است. علم شامل دو بخش آموزش و پژوهش بوده و لذا فرهنگ، آموزش و پژوهش، سه ستون اصلی تمدن را تشکیل می دهند. اگریک هسته هلو را در نظر بگیرید، این هسته در درون خود یک درخت هلو را به طور فشرده یا بالقوه دارا است. چنانچه در بستر مناسبی قرار گیرد و سایر شرایط مانند آب و غذا نیز فراهم باشد، جوانه زده ، رشد کرده، شاخه و برگ زده و به بار می نشیند و میوه می دهد. این یک سیر تکاملی است که در آن پتانسیل بالقوه، بالفعل می شود.

وی ادامه داد: ریشه درخت در حکم فرهنگ، تنه درخت به مثابه آموزش، شاخ و برگ آن به منزله پژوهش و میوه آن فناوری یا همان تمدن میباشد. خداوند متعال در وجود انسان پتانسیل بالقوه ای قرار داده است که چنانچه در بستری مناسب قرار گیرد و سایر شرایط لازم هم فراهم باشد، رشد کرده و به کمال می رسد. تحقق تمدن، وابسته به نقش و جایگاه عامل انسانی و نشات گرفته از شکوفایی استعدادهای ذاتی انسان و توسعه و تعمیق در فکر و اندیشه اوست.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی خاطرنشان کرد: اکتشاف، اختراع، نوآوری، نظریه پردازی جدید و هر نوع علمی درون‌زا و به زبان فارسی که برپایه شکوفایی استعدادها، ابتکار، خلاقیت، نوآوری و تفکر و تدبر در آفاق و انفس و از طریق شناخت و تبیین قوانین و روابط بین اشیا و متغیرها، برای اولین بار در دنیا تولید شده و مورد استناد سایر دانشمندان قرار گیرد، مرجعیت علمی نامیده می شود. مرجع علمی کسی است که اعلم، پیشتاز و پیشوای علمی زمان خود بوده و در زمینه تخصصی خود فصل الخطاب و حرف آخر را زده و دیگران به نظرات، آرا، رویکردها، مدل ها و روش های او استناد کنند.

طهمورث پور تصریح کرد: رویکرد آموزش عالی که برمبنای پوپولیسم علمی شامل ارتقا در نظام های رتبه بندی از طریق افزایش مقالات، استناد به این مقالات، افزایش دانشجویان خارجی و بدون توجه به تولید علم ناب و اصیل درون زا استواربوده، مرجعیت علمی نیست و حتی نتوانسته پاسخگوی نیازهای کشورباشد. درست است که روش‌های علم‌سنجی به طور گسترده‌ در کشورهای پیشرفته به عنوان سنجش کیفیت تحقیق استفاده می‌شوند، اما گستره آن‌ها محدود بوده و تعداد استنادات، الزاماً اهمیت دانش تولید شده در یک کشورمشخص را منعکس نمی‌کند. بنابراین شاخص‌های استنادی عمدتا برای ارزیابی نتایج تحقیقات پایه که در زمره دانش جهانی قرارمی‌گیرند، مفید بوده اما ابزار مناسبی جهت ارزیابی تحقیقات کاربردی یا نتایج تحقیقاتی که تأثیر ملی و یا محلی دارند و در نتیجه از اهمیت ملی برخوردارند، نمی باشند.

وی ادامه داد: ارزیابی کیفیت و تأثیر تحقیقات بر اساس علم‌سنجی، نه تنها کافی نیست بلکه مانع بزرگی بر سر راه ارتباط محققان با صنعت ایجاد می‌کند؛ در بخش صنعت، پروژه‌هایی تولید می‌شوند که جنبه‌ها نظری کمتری دارند و در نتیجه نیازمند استنادات نیستند. نظام فرهنگی و نظام آموزشی موجود خیلی موفق درتربیت نیروی های انسانی مبتکری که نظریه پرداز، نوآور، مخترع، مکتشف، جامع نگر، کلان نگر و صاحب فضائل معنوی و اخلاقی باشد نبوده است. نظام فرهنگی باید به این نکته کلیدی توجه نماید که آزادی بیان و تامین امنیت پس از بیان، سبب تضارب آرا و شکل گیری کرسی های آزاداندیشی شده و نقطه آغازین تولد تمدن نوین اسلامی می باشد. همچنین دوری از پوپولیسم فرهنگی و توجه به فطرت یا همان ارزش های انسانی که اسلام ناب می باشد و ترویج نگاه محبت آمیزازضروریات است.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی در پایان خاطرنشان کرد: نظام آموزشی لازم است از واسطه گری علمی، تقدم حفظ کردن بر فهمیدن، تقدم مدرک گرایی بر مهارت وتوانمندی، عدم هماهنگی مطالب درسی با نیازهای جامعه و عدم وجود سیستم آموزشی دانش آموز و دانشجو محوربه سمت تشکیل کلاس هایی برود که محلی باشد برای اندیشیدن و فکر کردن، تمرین با معلمان و همکلاسی ها، مشارکت و نقد و بررسی نظرات مختلف، ایجاد توانایی برای کار گروهی، توجه به یادگیری عملی و مهارتی، خلاق پرور، نوآور، دارای محیطی شاد، با نشاط، بهره ور، معنی دار و جهت دهنده به چشم انداز و مسیر آتی] به منظور پیاده سازی بیانیه گام دوم انقلاب و برای رسیدن به قله مطلوب که تشکیل تمدن نوین اسلامی است، به نیروی انسانی خلاق و کارامد با زیربنای عمیق و اصیل ارزش های انسانی نیاز است که فقط از طریق تغییر و تحول در نظام فرهنگی و نظام آموزشی به دست می‌آید.

برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج




آرشيو