به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها صورت گرفت:

مراسم بزرگداشت حضرت آیت الله مصباح یزدی(رحمت الله علیه)

مراسم بزرگداشت و تجلیل از خدمات و برکات حضرت آیت الله مصباح یزدی(رحمت الله علیه) به میزبانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با حضور ریاست نهاد؛ هیئت رئیسه و شورای نمایندگان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، مراسم بزرگداشت و تجلیل از خدمات و برکات حضرت آیت الله مصباح یزدی(رحمت الله علیه) به میزبانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با حضور ریاست نهاد؛ هیئت رئیسه و شورای نمایندگان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی ریاست نهاد، منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری، حجت‌الاسلام عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام علی مصباح یزدی فرزند علامه مصباح یزدی(ره)، حجت‌الاسلام محمدی عراقی رئیس دفتر مقام معظم رهبری در قم، استاد حسن رحیم پور ازغدی، حجت الاسلام علیرضا پناهیان عضو هیئت رئیسه نهاد و  پروفسور لگنهاوزن هر کدام به ایراد سخنانی در تکریم شخصیت و جایگاه علمی و معنوی حضرت آیت الله علامه مصباح یزدی(رحمت الله علیه) پرداختند.

آیت‌الله مصباح یزدی بر حوزه و دانشگاه حق حیات فکری و عقلی دارند/طرح ولایت به‌عنوان میراث به‌جا مانده از ایشان باید ادامه یابد
حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی ریاست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه توجه مجموعه آموزش عالی کشور نسبت به مقام والای یکی از سرمایه‌های بزرگ و ذخایر و ثروت‌های عالی برخاسته از حوزه علمی قابل توجه است، گفت: آیت‌الله مصباح یزدی از دامن حوزه علمیه پرورش یافته و تبدیل به شخصیتی شد که دانشگاهیان و طلاب و فضلای بسیاری از حضور ایشان بهره‌مند شدند.

وی ادامه داد: علمایی مانند آیت‌الله مصباح یزدی هر چه که از هدایت جامعه تا ارائه طریق هدایت که برعهده پیامبران بوده است در جامعه بر عهده گرفتند.

حجت الاسلام و المسلمین رستمی با اشاره به محورهای وظیفه جریان دانشگاهی نسبت به ادای دین به این شخصیت بزرگ گفت: آیت‌الله مصباح یزدی حق سنگینی بر گردن دانشگاهیان و حوزویان دارند و به‌نوعی حق حیات علمی و عقلی دارند.

حجت الاسلام و المسلمین رستمی گفت: آیت‌الله مصباح یزدی علاوه بر حضور فراوان در قالب سخنرانی‌ها در قالب آثار مکتوب نیز نقش فراوانی دارند.

وی با اشاره به اینکه توجه به میراث مکتوب آیت‌الله مصباح یزدی ضروری است، گفت: در دوره حیات خود بیش از ۱۰۰ کتاب در علوم اسلامی به‌جای گذاشت.

 رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: موسسه آموزشی پژوهش امام خمینی و طرح ولایت از آثار بزرگ این عالم بوده است و با فوت ایشان این فعالیت‌ها به عنوان باقیات و صالحاتی است که برای ما باقی مانده است.

وی افزود: علاوه بر حضوری که ایشان در فقه و عرفان و تفسیر داشتند، وقتی احساس می‌کردند نیاز به حضورشان در جامعه در برابر جریان‌های روشنفکری نمایی است هیچ ابایی از حضور نداشتند.

حجت الاسلام و المسلمین رستمی بیان کرد: در فضای آموزش عالی باید به اهمیت فعالیت‌های ایشان در ستاد انقلاب فرهنگی و اهتمام به تدوین کتب درسی و توجه به تدریس علوم انسانی در دانشگاه‌ها اشاره کرد که جزء زحمات ستودنی ایشان است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: جامعه علمی، دانشجویان و دانشگاهیان باید طرح ولایت را به‌عنوان یکی از میراث مهم به‌جا مانده از آیت‌الله مصباح یزدی با افتخار تکمیل کنند و شتاب باید ادامه بدهند.

قطعاً پس از آیت‌الله مصباح یزدی در محیط‌های علمی احساس خسران می‌کنیم
منصور غلامی وزیر علوم در این برنامه طی سخنانی با اشاره به حضور آیت الله مصباح یزدی در فضای دانشگاهی در اوایل انقلاب و تلاش برای دفاع از انقلاب گفت: نگاه ظریف آیت الله مصباح و بیان و مشخص کردن دقیق مسائل توسط ایشان در فضای دانشگاهی بسیار راه گشا و تاثیرگذار بود.

وی ادامه داد: دانشجویان اوایل انقلاب نوشته‌ها و مکتوبات آیت الله مصباح یزدی را قطعاً به خاطر دارند و تداوم این آثار بعد از آن دوره در مباحث علمی و در محیط‌های دانشگاهی بسیار اثرگذار است.

وزیر علوم تصریح کرد: میراث باقی مانده از آیت‌الله مصباح یزدی علاوه بر میراث مکتوبی که به آن اشاره شد میراث دیگری هم هست که قطعاً شاگردان آیت الله مصباح که در موسسات و مراکزی که توسط ایشان راه اندازی شده، حضور داشتند آنها را حفظ خواهند کرد و قطعاً اینها سرمایه گرانقدری است.

غلامی ادامه داد: نگاه آیت الله مصباح یزدی به بنیانگذاری موسسات و نهادهای علمی نیز قابل توجه است. ایشان مراکز پژوهشی‌ را بنیانگذاری کردند که در آن مراکز شاگردان و اساتید و محققان خوبی را تربیت کردند که نیاز هست حتماً به دستاوردهای این مراکز توجه شود و از دستاوردهای آیت الله مصباح  پاسداری شود.

وی در ادامه با اشاره به زحمات و اثرگذاری های وجودی آیت الله مصباح یزدی در مباحث فرهنگی گفت: نگاهی که آیت الله مصباح یزدی در مراکز علمی و دانشگاهی درباره بحث هایی در رابطه با مباحث ولایتمداری و بحث تبیین جایگاه ولایت فقیه داشتند بسیار نگاه دقیقی بود که این سرمایه هم ضرورت دارد حفظ شود و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در این حوزه جایگاه ویژه ای دارد.

وزیر علوم تاکید کرد: از اینکه ما سرمایه بزرگی همچون آیت الله مصباح یزدی را از دست دادیم قطعاً در محیط‌های علمی احساس خسران می‌کنیم اما خدا را شاکریم که وجود علمایی مانند ایشان در برهه‌های مختلف، چراغی را برای روشن کردن بخش‌های مختلف در مباحث علوم اسلامی فراهم کرده اند لذا باید برای حفظ دستاوردهای علمی آیت الله مصباح تلاش کنیم.

مظلومیت آیت‌الله مصباح یزدی به خاطر مجاهدت و حق‌طلبی ایشان بود
حجت الاسلام علیرضا پناهیان عضو هیئت رئیسه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در این مراسم گفت: معنویت و مظلومیت آیت الله مصباح یزدی نباید مورد غفلت قرار گیرد و معنویت ناب و  عرفان اصیل اسلامی را باید از محضر ایشان آموخت. ایشان سالها نزدیکترین شخصیت به آیت الله بهجت بودند. جدای این که شاگردی علامه طباطبایی هم در کارنامه داشتند ولی کسی کمترین تظاهر معنوی و از این رفتارهایی که ممکن است برخی از اهالی معنویت دنبال آن باشند، را در علامه مصباح یزدی نمی‌دید.

وی ادامه داد: آیت الله مصباح یزدی کاملاً عالمانه معنویت را بر پایه دانش و عقلانیت استوار کرد و پیشنهاد می دهم کتاب در جستجوی عرفان اسلامی ایشان را ملاحظه کنید یقیناً از این همه عقلانیت جاری در معنویت ناب اسلامی سیراب خواهید شد.

حجت الاسلام پناهیان تصریح کرد: از دست دادن یک عالم دینی بسیار سنگین است اما اگر این عالم دینی یک رکن معنوی در جامعه باشد طبیعتاً این خسران سنگین تر خواهد بود، آیت الله مصباح هم در شاگردپروری و هم در تدوین کتب علمی توفیق بی‌نظیری داشت و ما نمی‌توانیم شخصیت دیگری را به سادگی با ایشان مقایسه کنیم.

عضو هیات رئیسه نهاد رهبری در دانشگاه ها تاکید کرد:  آیت الله مصباح قطعا به دیدگاه های سیاسی برخی شخصیت های کشور انتقاد داشت، بنده در زمان حیات آیت‌الله مصباح خدمت ایشان رسیدم و درباره یکی از این شخصیت ها که الان مرحوم شده پرسیدم آیا قبل از انقلاب این تفاوت دیدگاه با توجه به اینکه در دوران مبارزات به هم نزدیک بودید وجود داشت یا نه؟ آیت الله مصباح شاید نیم ساعت خاطراتی را درباره آن شخصیت سیاسی بیان کردند ولی یک کلمه حرف منفی نزدند و تمام حرف های ایشان مثبت بود و حاضر نشدند هیچ خاطره ای را از دوران مبارزاتی دوران طاغوت از این شخصیت سیاسی که با او تقابل سیاسی داشت، بیان کنند که این خیلی برای من عجیب و تحسین انگیز بود.

پناهیان گفت: این‌ها نمونه‌ای از خاطراتی است که از ایشان در ذهن ما وجود دارد و کسی اگر واقعاً به شخصیت ایشان نزدیک می شد متوجه روحیات خوب ایشان می شد و فرزندان و شاگردان آیت الله مصباح باید بکوشند تا این شخصیت معنوی برای ما طلبه ها و و دانشگاهیان روشن بماند.

وی با درباره مظلومیت آیت‌الله مصباح یزدی هم گفت: رسانه ها و روزنامه ها برای ما بعد از دوران مظلومیت آیت الله مصباح کاملاً به دو گروه تقسیم شدند، یکی رسانه هایی که تخریب گر هستند و می توانند از رسانه بدترین استفاده را کنند و دیگری رسانه هایی که تحلیل گر و منصف هستند ولی بعد از تخریب چهره آیت الله یزدی نگاه ما به رسانه متاسفانه نگاه خوبی نیست.

پناهیان افزود: کسانی که آیت الله مصباح را می شناختند و می دانستند برای جامعه علمی کشور یکی از روشنفکرترین شخصیت‌های حوزه، آیت الله مصباح است. چه کردند که دانشگاهیان ممکن است به سادگی تمایل پیدا نکند کتاب های ایشان را مطالعه کنند؟ آیت الله مصباح را تولید کننده و عرضه کننده خشونت و مسائل دیگری که نادرست است قلمداد کردند!

وی با بیان اینکه رسانه‌ها باید عزت خودشان را بازیابی کنند، گفت: برای اینکه تخریبی که در تاریخ این مملکت برای چنین شخصیتی برجسته صورت گرفت بی‌نظیر است و هنوز هم آثار این تخریب وجود دارد.

عضو هیات رئیسه نهاد رهبری در دانشگاه‌ها اظهار داشت: برخی ها درباره مجاهدت آیت الله مصباح  تردید می‌کنند اما من صریحا عرض کنم با اینکه مجاهدت ایشان قبل از انقلاب آشکار است اما مجاهدت در مقابل کج روی ها و کج فهمی های خودی ها خیلی سخت تر و پر اجرتر از مجاهدت در مقابل دشمن است. مجاهد در برابر دشمن درباره مجاهد در برابر خودی‌ها، هنر نیست.

وی گفت: یادم هست که در همین دانشگاه تهران و دانشگاه های کشور کسانی با مغالطات و  شبهات برای خودشان فضایی ایجاد کرده بودند. بعد از شروع داستان طرح ولایت با همه تبلیغاتی که آنها انجام می دادند و با حمایتی که دولت آن زمان هم از آنها داشت می دیدیم در آمفی تئاترها تقریباً ۲۰ نفر برای جلسات مشهورترین مغالطه افکنان می‌آمدند و اینها خودشان تعجب می‌کردند و جلساتشان را تعطیل می‌کردند.

پناهیان ادامه داد: این عدم استقبال از جلسات مغالطه افکنان برای این بود که بعد از طرح ولایت به شبهاتی که اینها مطرح می کردند پاسخ داده می شد و دانشگاهیان متوجه شدند که پاسخ‌های شبهات وجود دارد.

وی افزود: کسانی که در طرح ولایت شرکت می‌کردند تعداد اندکی از دانشجویان کل کشور بودند اما همین هم اثر روانی خود را در دانشگاه ها داشت و نتیجه این شد که همه احساس کردند برای شبهات پاسخ وجود دارد و این مهم اصل فراگیری در کل فضای علمی کشور شد.

این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: برخی از مغالطه افکنان از شدت اینکه کسی شنونده مطالب آنها نبود به خارج از کشور رفتند، ممکن است خودشان را مهاجرت کننده به خاطر محدودیت معرفی کنند ولی واقعیت این است که بعد از طرح ولایت، شنوندگان آنها در دانشگاه‌ها کم شد.

پناهیان در پایان گفت: مظلومیت آیت‌الله مصباح یزدی به خاطر مجاهدت و حق طلبی ایشان بود و ما افتخار می‌کنیم به حوزه علمیه به خاطر چنین عالمان مجاهدی که هیچ وقت گرفتار برخی مسائل نشده و توانستند حق را بیان کنند.

بعد نهادسازی آیت‌الله مصباح متمایزکننده او از دیگر علماست / اخلاق در سیره عملی ایشان موج می‌زد
سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسم بزرگداشت آیت‌الله مصباح یزدی(رحمت الله علیه) گفت: یکی از ویژگی های مهم آیت الله مصباح در تبیین فلسفی، معرفتی و تطبیقی اندیشه اهل‌بیت علیهم‌السلام و دین مبین اسلام بود که از همان قبل از انقلاب وجود داشت و در زمان حاضر هم این مهم را به وضوح می دیدیم.

وی ادامه داد: آیت الله مصباح یزدی قبل از انقلاب که مارکسیست ها و افکار التقاطی زیادی وجود داشتند و نسل جوان و علاقمند به معرفت را منحرف می کردند، موسسه ای را برای پاسخگویی به شبهات راه اندازی کردند، بعد از پیروزی انقلاب هم که باز جریانات التقاطی و انحرافی تلاش می‌کردند مسیر انقلاب را منحرف کنند، این ظرفیت فکری آیت الله مصباح یزدی بود که بسیار کمک می‌کرد به تبیین علمی و فلسفی و معرفتی اندیشه های اسلامی.

عاملی اضافه کرد: از  آیت الله مصباح  آثار بسیار ارزشمندی در حوزه فقه حقوق اسلامی به جا مانده که شاید کمتر به آن توجه می شود و در این آثار هم صیانت از اسلام و مکتب اسلام را به وضوح می بینیم و در این حوزه هم می بینیم که دفاع از حقانیت اسلام برای ایشان چقدر با اهمیت است.

وی ادامه داد: در سیره عملی  آیت الله مصباح اخلاق موج می زد و هر کس حضوری ایشان را می دید متوجه تواضع ایشان می شد و می دید چقدر  آیت الله مصباح به رعایت جایگاه دیگران توجه می‌کردند و علمای زمان خودشان را بسیار تکریم می کردند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت:  آیت الله مصباح  تبیین دقیقی از مسیر درست انقلاب داشت، ایشان عالمی بود که با نهادسازی فکری‌ای که کرد و همین جنبه نهادسازی ایشان هم متمایز کننده ظرفیت حکیمانه، فیلسوفانه و عالمانه این عالم با بسیاری از عالمان دیگر است و این  بسیار اثرگذار خواهد بود و انشاالله شاگردان علامه مصباح مسیر ایشان را ادامه خواهند داد.

نظریه‌پردازی ویژگی منحصر به فرد آیت‌الله مصباح بود/ دغدغه خاص ایشان در پاسخگویی به شبهات روز
حجت‌الاسلام محمود محمدی عراقی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری در قم در مراسم بزرگداشت آیت‌الله مصباح یزدی که به میزبانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد گفت: ویژگی منحصر به فرد آیت‌الله مصباح، این عالم دینی و استاد بزرگوار نسبت به علمای زمان خودش نظریه‌پردازی بود و ایشان فقط استاد و فیلسوف در حوزه علوم انسانی نبود.

وی افزود: آیت‌الله مصباح یزدی نظام فلسفی جدیدی را متناسب با نیازهای روز جامعه در تبیین فلسفه اسلامی ایجاد کردند و هر کدام از ویژگی‌های ایشان اندازه یک کتاب می‌تواند مورد بحث قرار بگیرد.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری در قم با بیان اینکه آیت‌الله مصباح در حوزه علوم انسانی در حوزه و دانشگاه بسیار دغدغه‌مند بودند، گفت: در سال ۵۸ که دانشگاه‌ها به تعطیلی کشیده شده بود طرحی به ایشان تقدیم شد تحت عنوان همکاری حوزه و دانشگاه که تنها کسی که آن زمان در بین علمای حوزه این طرح را تأیید کرد ایشان بود. 

محمدی عراقی با اشاره به ویژگی جرأت و شهامت نهادسازی در آیت‌الله مصباح یزدی گفت: در بین اساتید حوزه تنها کسی که از  طرح همکاری حوزه و دانشگاه استقبال کردند و آن را امضا کردند ایشان بودند و هر روز این مسئله را پیگیری می‌کردند و وقت اختصاص می‌دادند.

وی عنوان کرد: یک گروه از متخصص‌ترین اساتید در رشته‌های ۶ گانه علوم انسانی از تهران به قم می‌آمدند و ایشان متواضعانه پای صحبت این متخصصان نشسته، حرف‌های آن‌ها را شنیده و دیدگاه‌های اسلامی را در پایان این جلسات مطرح می‌کردند.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری در قم با اشاره به دقت نظر و آینده‌نگری آیت الله مصباح یزدی اظهار کرد: در حوزه علوم انسانی به ایشان پیشنهاد شد طلاب حوزه علمیه به خارج از کشور اعزام شوند و نزد علما و دانشمندان غرب این علوم را فرا بگیرند و تنها کسی که پیشگام شدند سفر کردند به کشورهای غربی و اجازه این امکان را برای طلاب ایجاد کردند ایشان بود. البته ادامه پیدا نکرد این سفرها ولی همین اندازه هم پر برکت بود.

وی تأکید کرد: آیت‌الله مصباح یزدی دغدغه خاصی در پاسخگویی به پرسش‌ها و شبهات روز داشتند و شبانه‌روز از این موضوع غافل نبودند. در اولین سال‌های پیروزی انقلاب به ایشان شرکت در مناظره پیشنهاد شد، با وجود اینکه کمتر کسی در آن شرایط به‌عنوان عالم برجسته دینی حاضر می‌شد اندیشه‌های خود را در معرض و نقد و بررسی دیگران قرار بدهد اما ایشان این کار را پذیرفتند.

محمدی عراقی اظهار کرد: گفتگوهای عالمانه و استدلال‌های منطقی آیت‌الله مصباح یزدی موجب شد احسان طبری، شخصیت بزرگ مارکسیسم در برابر ایشان سر تسلیم فرود آورد و حتی بعداً اسلام بیاورد و کتاب کج‌راهه را نوشت.

گفتنی است در این مراسم معاونان فرهنگی وزارتخانه‌های علوم و بهداشت، دانشگاه آزاد اسلامی، کلیه روسای دفاتر استانی نهاد، روسای دانشگاه‌های فرهنگیان کشور، فنی و حرفه ای، پیام نور، علمی کاربردی، ونیز کلیه روسای دانشگاه‌های مراکز استان‌های سراسر کشور و کلیه مسئولان دفاتر نهاد دانشگاه‌های مراکز استان‌های سراسر کشور، کلیه مدیران گروه‌های معارف اسلامی دانشگاه‌های مراکز استان سراسر کشور، کلیه دبیران شورای هم اندیشی استادان دانشگاه‌های مراکز استان سراسر کشور در این مراسم به صورت مجازی حضور داشتند.

کلمات کلیدی

تصاویر