حجت الاسلام دکتر عيسی‌زاده:

توصیه دین مبین اسلام عقلانیت در برابر عواطف و احساسات است.

معاون آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: انبیای الهی (عقل بیرونی) آمدند تا عقل درونی انسان را شکوفا سازند و بارور کنند تا انسان فهمی راکه خداوند متعال به او عنایت کرد در زندگی خودش به بروز و ظهور برساند.

 

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت الاسلام دکتر عيسي‌زاده معاون آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در مراسم عزاداری دهه اول ماه محرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به صورت مجازی با اشاره به تکیه بر یک تشخیص درست در مسیر زندگی گفت: حر ابن یزید ریاحی توانست در جریان عاشورا و قیام کربلا، به عنوان یک انسان عاقل و کسی که با تکیه بر یک تشخیص درست برای همیشه مسیر زندگی و یاد خود را در تاریخ تغییر دهد.

حجت الاسلام عيسي‌زاده ادامه داد: در روایات ما خصوصاً در روایات باب عقل و جهل، دقیقاً این دو مفهوم متقابل، قابل نتیجه‌گیری و استخراج است. دین عقلانی و دین احساسی و عاطفی. در بعضی از روایات آمده است که خداوند متعال پیامبران الهی و انبیاء(ص) را فرستاد تا بشر را در عقلانیت خویش به تکامل برسانند. یعنی انبیای الهی (عقل بیرونی) آمدند تا عقل درونی انسان را شکوفا سازند و بارور کنند تا انسان فهمی راکه خداوند متعال به او عنایت کرد در زندگی خودش به بروز و ظهور برساند.

وی افزود: اگر انسان عقلانیتی که انبیای اللهی برای برانگیختن آن مبعوث شدند را در زندگی بروز دهد و در انتخاب‌های خود آن قوه عقلانیت را به کار گیرد، آن وقت دینداری، اعمال، حرف زدن‌ها، تصمیم گیری‌ها و تعیین مسیرهای او همه با آدمی که صرفاً دین و دینداری اش بر مبنای شور، احساس و عاطفه است بسیار متمایز می‌شود. مثال روشن این موضوع را در جریان مقابل سیدالشهدا ببینید. افرادی نظیر  شمر ابن ذی الجوشن به عنوان حافظ و مفسر قرآن ، آدم‌هایی به این برجستگی ظاهری در دین، چطور شده است که در مقابل ولی زمان و ولایت الهی می‌ایستند. آیا آن‌ها بی دین بودند؟ نه.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اینگونه مسائل و اتفاقات دقیقاً ما را به این سمت سوق می‌دهد که بین دینداری‌های ما هم تفاوتی وجود دارد. در نگاه به این دین و اعمال دینی یک تفاوتی وجود دارد. شهید مطهری در کتاب سیری در سیره ائمه اطهار(ع) می‌گوید: خواجه ربیع چهل سال استغفار و گریه می‌کرد و می‌گفت وقتی شهادت امام حسین(ع) را من به خبر دادند، چند دقیقه را به خاطر تأثر در شهادت امام حسین(ع) اشک ریختم و دارم برای آن حرکتم استغفار می‌کنم. این فرد به ظاهر دین دارد و مراقبت‌ها و چله نشینی‌های آنچنان دارد، اما چرا باید انگونه رفتار کند؟

دکتر عیسی‌زاده گفت: چه اتفاقی می‌افتد که یک دین مدار مثل حر ابن یزید ریاحی در آخر یک تصمیم درست می‌گیرد و یاد و نام خودش را در تاریخ عوض می‌کند؟ و دیگرانی از عاقبت به خیری بی نصیب می مانند؟ امام صادق(ع) می فرمایند: من حاضرم بایستم بر سر شیعیان خودم و آن‌ها را با تازیانه بزنم تا بفهمند حقیقت دین را. همان دینی که ما را به مراقبت از نماز توصیه نموده، در درجه اول به عقلانیت سفارش می‌کند.

معاون آموزشی با اشاره به سخن امام معصوم(ع) درباره عقل انسان دیندار تشریح کرد: امام معصوم(ع) می‌فرمایند که نگاه کن به عقل انسان دیندار. آیا مسائل را درست تشخیص می‌دهد، آیا امام زمان خودش را درست می شناسد و اینکه آیا زمانه خود را درست می فهمد یا نه؟ انسان دائماً باید در دینداری خودش نگاه کند که آیا عزاداری، اعمال عبادی، نماز، صدقه و انفاق وی مبتنی بر یک عقلانیت و فهم درست است یا نه؟

وی ادامه داد: امام علی(ع) در رابطه با صفت کسانی که حافظ دین خود هستند می‌فرمایند: «إنّما المستحفظون لدين اللّه هم الّذين أقاموا الدّين و نصروه و حاطوه من جميع جوانبه و حفظوه على عباد اللّه و رعوه». حافظان دین خدا کسانی هستند که ارزش و اصول دین را اقامه کردند و یاری نمودند این اصول را و کسانی که  به همه جوانب دین احاطه دارند (البته به نسبت) و آن را حفظ نمایند.

حجت الاسلام عيسي‌زاده در آخر با اشاره یادگیری دین با فهم درست و صحیح گفت: اگر دنبال دین هستیم می‌بایست دین را با فهم درست بگیریم و تمام ابعاد دین را نگاه کنیم. مراقب باشیم که به جوانب دین احاطه داشته باشیم. انشاالله خداوند متعال دین و دینداری ما را همراه با فهم عمیق از دین، عقلانیت و تشخیص درست و همراهی و پیروی از ولایت انبیاء و اولیای الهی قرار دهد.

کلمات کلیدی