دکتر سعید عزیزی:

بازی‌های کامپیوتری به دو دسته مثبت و منفی تقسیم می شوند

در نشست تخصصی مجازی تربیت اسلامی و هویت بیان شد: بازی‌های کامپیوتری به دو دسته مثبت و منفی تقسیم می شوند؛ بازی های مثبت دارای خلاقیت هستند و تفکر انسان را بالا می‌برند.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، دکتر سعید عزیزی، محقق و پژوهشگر روانشناسی اسلامی در نشست تخصصی مجازی تربیت اسلامی و هویت واحد خواهران دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان اصفهان که با حضور بیش از ۹۰ نفر از اعضای هیأت علمی و کارکنان گفت: روزگاری تمام فعالیت رسانه‌ای کودکان یک تلویزیون بود که یک شبکه هم بیشتر نداشت، اما با همین تلویزیون بود که بسیاری از ما زندگی کردیم و ذهن ما درگیر برنامه‌های این جعبه جادویی بود، به نحوی که برنامه‌ها را روزانه و هفتگی دنبال می‌کردیم، دلیل این دنبال کردن، درگیری ذهن ما در خصوص آن برنامه به حساب می آمد.

وی افزود: امروزه بچه ها بیشتر وقت خود را به بازی‌های رایانه‌ای با وضوح بسیار بالا مشغول هستند، بچه هایی که در بازی ها نقش یک بازیکن نقش اول را دارا هستند. بازی‌های کامپیوتری به دو دسته مثبت و منفی تقسیم می شوند؛ بازی های مثبت دارای خلاقیت هستند و تفکر انسان را بالا می‌برند.

دکتر سعید عزیزی گفت: این قبیل بازی‌ها در زمره بازیهای استراتژیک محسوب می شوند. بازی‌های مثبت، ذهن را درگیر امور محاسباتی و تحلیل و منطق می‌کنند و ذهن به دلیل فعال بودن پس از مدتی خسته می‌شود و به صورت اتوماتیک باعث خواهد شد که کودکان مدت زمان زیادی به آن بازی نپردازند.

او ادامه داد: بازی های خنثی هستند که مشکل را به وجود آورده‌اند، چرا که لذت بخش هستند و حالت خلاقیت و محاسباتی ندارند. لذت در این بازی‌ها به خاطر تحریک حس رقابت است که باعث هدر رفتن وقت زیادی از کاربر خواهند شد.

وی تاکید کرد: پس باید برای این گونه بازی ها برای بچه های زیر سن بلوغ مدت زمان بازی، تعریف کرد. بازی هایی نیز وجود دارند که بازی های منفی مشهور هستند، به شکلی که حتی که یک دقیقه بازی کردن در آن‌ها نیز تاثیرات مخربی برای کاربر به وجود می‌آورند، صدماتی غیر قابل جبران.

عزیزی گفت: در تلویزیون و فضای مجازی تحریکات عصبی بسیار زیادی در انتظار فرد است، یکی از این تحریکات عصبی برای کودکان تماشای بیش از حد کارتون می باشد که حکم اعتیاد پیدا خواهد کرد. انجام کاری که از حالت عادی، خارج شود، اعتیاد محسوب می شود، معمولاً انجام کار در محیط اعتیادی بدون هدف است و وابستگی کاذب ایجاد می کند.

وی ادامه داد: شخصی که برای انجام کار خود به مدت ۸ ساعت از کامپیوتر استفاده می کند چون هدف دارد و از این راه به حقوق و مزایایی دست می‌یابد، معتاد محسوب نمی شود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: اگر کسی بدون هدف در فضای رسانه باشد، معتاد اینترنتی نامیده می‌شود، بچه هایی که از اینترنت استفاده می‌کنند، باید عادت داده شوند که روزی دو بار به مدت ۱ ساعت تا ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه از اینترنت، تلویزیون و دیگر رسانه‌های دیجیتال استفاده نمایند.

عزیزی افزود: پرخاشگری و خشونت افراطی، افسردگی و میل به تنهایی، عدم تمرکز و اختلال در یادگیری از نتایج اعتیاد به اینترنت است.

عزیزی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در حالی‌ که یک ساعت فعالیت جسمی، سه ساعت تمرکز و خلاقیت را در انسان باعث می‌شود.

 فعالیت‌های جسمی، ذهن را باز می‌کند، معمولاً اشخاصی که فعالیت جسمی زیادی دارند از ذهن بسیار خوب و خلاقی برخوردار هستند.

عزیزی در پایان تصریح کرد: در تربیت فرزندان، توسل به خداوند و توسل به اهل بیت حرف اول را می‌زند. ما در دوران رشد و نمو فرزندان خود، حضور همیشگی نداریم و نمی توانیم تمامی اوقات در آن دخل و تصرف داشته باشیم. پس باید بچه های خود را به ائمه معصوم بسپاریم و سعی کنیم آنان را برای رسیدن به خداوند تربیت کنیم. اهل بیت، مانند مشاورانی هستند که معجزه می‌کنند و فرزندان ما را به سرمنزل مقصود می رسانند.

کلمات کلیدی